Łagowski Park Krajobrazowy

Data: 4.04.2019      Trasa o długości 75 km

<-- Mapka stanowi najciekawszy wycinek trasy.

Aby z Łagowa dojechać w okolice Bukowca kierujemy się na Łagówek (koło przystanku PKS w lewo i pod górę). W Łagówku, by wjechać w buczynę, zaraz za wsią w widełkach dróg, możemy jechać:

a) prosto brukiem - trudny podjazd

b) w lewo - trasa łatwiejsza, lecz trochę dłuższa.

Obie drogi doprowadzą nas do Rozdroża Bukowego, gdzie skręcamy w lewo na Długoszynek  i po 400 m trafiamy do punktu wejścia/wjazdu na Bukowiec. Tu znajduje się tablica informacyjna i spore ławy do zebrania sił.

Sam Bukowiec to miejsce odpoczynku dla turystów, gdzie pod wiatą znajdziemy skrzynkę, a w niej akcesoria piśmiennicze z księgą gości.  Jeszcze księga nie zginęła!

Fotki..

b1 b b by

Barwy jesieni - Łagów 2011

Trasa: Toporów (PKP) - J. Łagowskie - J. Ciecz - Łagów - Rez. "Buczyna Łagowska" - Góra Bukowiec (227m npm) - Jez. Buszno - Jez. Buszenko - Rybakówka - Spalona leśniczówka - Łagów - Toporów. Razem 46 km.

Ze względu oszczędność, zamieszczam skompresowane do granic możliwości fotki. Mimo że przeciętne zdjęcie w materiale źródłowym miało ok. 2,5MB, a teraz raptem ok. 100kB, nie straciły one na atrakcyjności, choć na jakości - tak. Oceń to sam...

Start

Z nowoczesnej, spełniającej normy unijne Śmiech, stacji w Toporowie udajemy się na północ w kierunku Poźrzadła. Po drodze, jeszcze w Toporowie, mijamy piękny pałac w którym mieści się obecnie Dom Opieki Społecznej. Po przejechaniu ok. 3 km, kiedy droga skręca łagodnym łukiem w lewo, skręcamy w w prawo w las, by po 2 km dojechać do drogi A2 (wersja "stara"). Niestety, wjeżdżamy na nią skręcając w prawo, by po ok. 500m za wiaduktem ujrzeć po lewej stronie szosy tablicę "Łagowski Park Krajobrazowy". Wjeżdżamy więc w zaszlabanowaną drogę leśną, która zaprowadzi nas niebawem do rekreacyjnej ścieżki wijącej się wschodnią stroną Jez. Łagowskiego. Podziwiając piękno tutejszej przyrody docieramy do miejsca, w którym zobaczymy, w dalszej perspektywie, panoramę Łagowa z charakterystyczną wieżą zamkową. Walorów tego kurortu nie trzeba opisywać - wujek Google z pewnością dostarczy precyzyjnych informacji.

Dalsza trasa wiedzie czerwonym, a dalej czarnym szlakiem przez malownicze tereny Parku, często obszar poligonu wojskowego. Po drodze, w okolicach Bukowego Rozdroża, warto wspiąć się na szczyt Bukowca (227m npm) - najwyższej góry Ziemi Lubuskiej. Chwała temu, kto wjedzie na sam szczyt! Od niedawna znajduje się tu wiata ze skrzynką przechowującą tajemnicze dokumenty i pieczęć. Przeczytać wybrane fragmenty i zostawić dzieło w nienagannym stanie - tego wymaga honor podróżnika!

Jadąc dalej, już na północnym cyplu Jez. Trześniowskiego, docieramy do leśniczówki, a raczej jej ruin - "Bukowe Źródła", która w 1945 roku została rozszabrowana i spalona przez... nieznanych sprawców (co za eufemizm!).

/Cdmn/

Dookoła Jez. Łagowskiego (początek i koniec trasy w Toporowie) Dystans: 26km

Odległość z Toporowa do Łagowa: 12km
Na 3 kilometrze za Toporowem, na łuku w lewo, skręcamy w las i dojeżdżamy do drogi nr 92, skręcamy w prawo. Na ok. 1 kilometrze za wiaduktem krzyżującym drogę z A2 skręcamy w lewo w drogę leśną (za zielonym metalowym szlabanem). Dalej droga zaprowadzi nas do Łagowa wzdłuż Jez. Łagowskiego. Zdecydowanie bardziej malownicza jest trasa po jego Zachodniej stronie.

Nikt prawie nie wie, dokąd go zaprowadzi droga, póki nie stanie u celu. /J. R. R. Tolkien/